این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
فهرست صفحه
فصل اول: کلیات
مقدمه 8
بیان مساله 10
اهمیت وضرورت تحقیق 11
اهداف تحقیق 14
فرضیه تحقیق 14
تعریف نظری وعملیاتی متغیرهای تحقیق 15
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه تحقیق
مقدمه 19
تاریخچه توانمندسازی کارکنان 20
تعاریف توانمندسازی کارکنان از دیدگاههای مختلف 21
عوامل موثر در فرایند توانمندسازی کارکنان 24
اهمیت توانمندسازی کارکنان 31
دیدگاههای مختلف توانمندسازی کارکنان 40
متغییرهای موثر بر توانمندسازی کارکنان 42
مزایای اجرای توانمندسازی کارکنان 44
موانع اجرای توانمندسازی کارکنان 51
تاریخچه فناوری اطلاعات 53
مقدمه 57
تکنولوژی اطلاعات 57
اطلاعات از دیدگاه نظری 61
اطلاعات ازدیدگاه تئوری 62
آشنایی بامفاهیم بنیادی فراینداطلاعات وارتباطات 67
فواید استفاده از فناوری اطلاعات 69
وظایف فناوری اطلاعات 73
کاربردهای فناوری اطلاعات 74
برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 76
ضرورت تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 78
مزایای تدوین برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 79
دسته بندی عوامل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات 80
تاثیر فناوری اطلاعات برسازمان 82
اهمیت سیستم های اطلاعاتی برای سازمان ومدیران 82
موانع استفاده از فناوری اطلاعات 83
10شخصیت اول بابیشترین اثرگذاری در صنعت 87
مروری بر مهمترین وقایع تکامل اینترنت در خارج از کشور 90
مروری بر مهمترین وقایع تکامل اینترنت در داخل کشور 91
پیشینه تحقیق 94
تحقیقات داخلی 94
تحقیقات خارجی 96
فصل سوم:روش تحقیق
مقدمه 99
روش تحقیق 100
روش تحقیق از لحاظ هدف 100
روش تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات 101
پرسشنامه فناوری اطلاعات 105
پرسشنامه توانمند سازی کارکنان 105
روش نمونه گیری آماری 106
روایی وپایایی پرسشنامه 108
روش تجزیه وتحلیل داده ها 110
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه 111
تحلیل توصیفی داده ها 112
جدول بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ جنسیت 112
نمودار ستونی توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت 112
جدول بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ سن 113
نمودار ستونی توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن 114
جدول بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ سابقه کار 115
نمودار ستونی توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه کار 116
جدول بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ میزان تحصیلات 117
نمودار ستونی توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات 118
تحلیل استنباطی داده ها 119
آزمون فرضیات 119
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
مقدمه 127
خلاصه فرایند تحقیق 128
بحث ونتیجه گیری 128
نتیجه گیری از فرضیات اصلی 128
فرضیات فرعی 129
پیشنهادات کاربردی 131
محدودیت ها ومشکلات تحقیق 132
پیشنهادات پژوهشی به محققان آینده 133
منابع فارسی 134
منابع انگلیسی 138
ضمائم وپیوست ها 142
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
درسازمان هرچه اطلاعات شاغلین درباره سازمان و نحوه انجام وظایفش زیادتر باشد قادر به گرفتن تصمیمات بهتری خواهد بود و موجب افزایش مسوولیت تصمیم گیری در کارکنان خواهد شد، نتیجه میگیریم که کمبود اطلاعات با استفاده از فن آوری اطلاعات در سازمانها و ابزارهای پشتیبان تصمیم بر طرف شده است.( یزدانپناه ،24:1387)
امروزه سازمانها از طریق به کارگیری رایانه ها می توانند دستورات و پیام ها را بدون ساختار سنتی مدیریت در سازمان انتقال دهند و از این طریق کارکنان به اطلاعات زیادتر دسترسی دارند. در انجام کارهای خود زودتر به نتیجه می رسند از طرف دیگر کارکنان نیز همانند اطلاعات یکی از منابع مهم و حیاتی سازمانها می باشند که سازمان همانگونه که بدون اطلاعات به اهداف خود نائل نخواهند شد.خود منابع اطلاعات و خود منابع انسانی نیز قادر به انجام کارها و رسیدن به اهداف نخواهند بود . پس منابع اطلاعات و نیروی انسانی لازم و ملزومه یکدیگرند) مزید آبادی ، 1383 : 7 ).
یک سازمان باید تشخیص دهد که برای اداره کارهایش به چه اطلاعاتی نیازمند است ، در غیر این صورت در دریای از داده ها غرق خواهد شد. فناوری اطلاعات در عصر تغییرات و تحولات شتابنده محیطی نقش جهانی در ادامه ی بقای سازمانها دارد. فناوری اطلاعات این امکان را برای مدیران فراهم می سازد که با پردازش سریع اطلاعات امکان کنترل و هماهنگی ساختار پیچیده تر را داشته باشد. علاوه بر این فناوری اطلاعات باعث می شود تا عملکرد سازمان مدیریت با انسجام و بازخورد صورت پذیرد. همچنین بکارگیری فن آوری اطلاعات موجب افزایش توانایی افراد با سازمان برای ارتباط های آسان تر، دقیق تر و کم هزینه تر می باشد ( حاجی ، شاددل 1386 :17 ) .
سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند.در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسائی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را بر عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند به خوبی تز عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت ، دانش و توانائی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را بخوبی شناسانند ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمند سازی است.
توانمند سازی کارکنان یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است .(مدیریت برای اینکه بتواند سازمان متبوع خود را بهبود بخشد بایستی با دید کیفی به سازمان بنگرد و تلاش کند تا آنجا که ممکن است با ارائه راهبردهای اجرائی ، کیفیت عملکرد کاری سازمان خود را در سطح مطلوب حفظ کند .این به این معنی است که اصولاً هر برنامه مبتنی بر توانمندسازی می تواند به بهره وری منجر شود. ( محمدی ،1380 : 65-43 )
1-1) بیان مسئله :
شتاب دگرگونی ها هر روزه بر میزان ابهام عدم قطعیت وپیچیدگی می افزاید و این امر سازمانها ونیروی انسانی شاغل در آنها را ملزم به تعامل با محیط و سازگار نمودن خود با تغییرات شتابان می نماید برای حفظ انعطاف پذیری و تعامل پویا در این محیط پر تلاطم به فنآوری های مناسب و توانمند به یک اصل حیاتی تبدیل شده است. در این میان توانمند سازی کارکنان موثر ترین ابزار مشترک اعضای گروه های در اعضای سازمانها ست. بکارگیری این ابزار به مدیران این امکان را می دهد تا از مهارت نظریه و تاثیر همه افراد سازمان بهره برداری کند.
توسعه ی فنآوری اطلاعات و ارتباطات به طور اعم جامعه بشری و به طور اخص جامعه صنعتی و سازمان های تجاری را در وضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات می باید در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید و متناسب با شرایط حاکم باشد زمانی سازمانها به دنبال اطلاعات بودند ، اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات ، داده و دانشهای گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد اداره و بهره برداری صحیح از آن خود مسئله ای دیگر است. شاید به همین دلیل است که استفاده فنآوری روز دنیا جای ویژه ای در متون و نوشته های مدیریت برای خود باز کرده و صاحب نظران امر را برای توسعه ی فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است (فرهادی ، 1383 : 45 ) .
توانمند سازی منایع انسانی ابزاری است بسیار کارآمد بر پایه نگرش تحول مدیریت به گونه ای که در بکارگیری آن سازمان می تواند گام های بسیار بلند وسریعی در مسیر توسعه و رشد بردارند (مایکل ،1996).
وقتی گروهی از افراد در سازمان ها توانمند می شوند روابط آنها با صاحبان قدرت تغییر می کندو در اهداف مشترکشان سهیم خواهند شد افراد توانمند شده در ارتباط خود با دیگران و صاحبان قدرت مانند شرکت ها و دولت تغییر ایجاد می کنند (محمدی ، 1389 ).
در سازمانهای دولتی به علت اینکه کارمندان با حجم زیادی از اطلاعات وکارهای سازمانی درگیرندنیاز به وسیله ای است که باعث صرفه جویی در زمان وهمچنین افزایش کارایی سازمانی شود به شدت احساس میشود،درپی این موضوع سازمانها بدنبال راه حلی در جهت رفع این نیازها بر آمدند که در طول چند سال اخیر با برگزاری کلاسهای اموزشی وفناوری اطلاعات کارمندان را بااین علم جهانی اشنا کنند.
- ۹۵/۱۰/۲۶